Ám csupán tegnap értem haza a Fertő-tó kerülésből (most ne szóljon be senki, hogy ez az egyetlen magyar tó a Balatonon kívül, amit kötőjel nélkül kell írni). Szóval Fertő-tó. Sopronból indulunk, az alvásba bólintott Sopronból, ahol nincsen élet hétfő hétköznap, csak barokk kastélyok, meg neoklasszicista templomok dögivel. A tavat körben megeszi a nádas, áthatolhatatlanul. Tányérnyi pilledt arccal lógatják a fejüket a napraforgók, egyirányban ácsorogva, várván a kivégzést, hátrakötött kézzel. Megalázott napraforgók, a tarkójukat véres körömmel vakargatja a nap. Közben frissen szántott földek, traktor fordul, benne Hans öblögeti magában a savanyú bort. Felgyorsítok 27-30-ra, hogy oldalt billent fejjel bámuljam a barázdákat, és eszembe jusson a Rainman, ahol Dustin Hoffman is bámulja az elsuhanó szalagkorlátot, híd-vasszerkezetet. A geometriai formák abszurditása, semmi részlet, csak a forma, már-már elvont, és nem a papíron van, önmagában létezik, szinte kiesik az irodaházak ablakából, a franciakertekből, és ott van a forma, a dolgok tektonikája, az Igazság. Csak forma van. Nézem a Bortnyik Sándor képeket, végigrohanok a pepitás kövezeten, de ez még csak egy flamand barokk konyhai csendélet, végül aztán mégis kiérek a Bauhausok közé. Gyermeki öröm fog el, mintha mezítláb tipegnék, és pepitás alattam a csempézett föld, jó nagy lapokkal, egy hatalmas sakktábla, és most hol kezdődik, itt vagy ott, soha nem ér véget, és magasodnak a lakótelepi házak, sok-sok kocka és paralelogramma, nem tudok betelni velük, valahogy a világ végét is jelentik, hogy a sakktábla szélén mégis lepillanthatok a semmibe, de ez a semmi jó és kényelmes, libabőrös a lábam, az a része legalábbis, ami a semmibe lóg.
Elhaladnak a szántóföldek is, kigörög alólam a föld, már feljött a Hold, vörös és akkora, amilyen nagyot még soha nem láttam életemben. Ez a felsimerés meglep, megrántom a féket, kis híján belém szállnak hátulról. Az a felismerés meglep, hogy soha ilyen nagy még nem volt a hold. A kráterek szabad szemmel is láthatók. Végül sátorozunk egy kis kápolna mellett, Jézus gipszkeze álomba ringat.
Másnap már Fertődön Esterházy-kastély, melynek bejárati oldala frissen meszelt, a hátsó, kert-felőli oldala pedig még rohad a szanatórium-sárga vakolattól. A kert geometriai, neoklasszicista, tele gúlaalakú tujákkal, amiket persze nem képesek rendesen metszeni, kis sünisek mind, erről eszembe jut, hogy nekem is majd igazítani kell a fanszőrzetemen otthon. De ott ballagván inkább csak a pázsitot élveztem, az U alakú kastély mögött, hatalmas, rámnehezedő térrel, ahol tökegyedül vagyok, a kis lelkemet meg nem tudom kiszakítani, hogy telehintsem vele ezt a kurva nagy teret, a gulatujákkal, a murvás ösvényekkel. Az én lelkem nem szabadul börtönéből, mint a sas, hanem csak vinnyog ettől a mérhetetlenségtől.
A végére 130 kilométer, szembeszél, napsütés, szar utak, szívás, kipurcant váltó. Két nap múlva gólyatábor, már most tele van vele a tököm. Még mindig viszket az ínhüvelyem, odanézek, de kiderül, hogy a tenyeremen most indult be egy szúnyogcsípés, egyébként meg a gitározástól húznak az ínak. A hold elkezdett fogyni, Lilla Ave Mariát énekel, 86 óta több magas hangszínnel. 86 óta eltelt 22 év, felnőtt egy csaj, akinek porózus a bőre. 86 óta jó nagyot reccsenve szakadt ketté két nemzedék, és sodródnak el egymástól, mint két kőzetlemez. A könnyű zene pálfordulása az angolszáz kultúrkörben átesett bizonyos szinten egyfajta pálforduláson, bár ez nem zaklatja azt a néhány ezer fiúzenekart, ahol ma is Beatles-nótákat írnak.Tessék belkukkantani a Top 10-es clip-listámba, amit most így összedobtam. Egy könyves és verses listát is összerakok majd, ha úgy adódik, és amsterdami slideshow-t. Úgyhogy mára ennyi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése